Image
Campaña-maquila-4

Centraal-Amerikaanse activisten gaan strijd aan met grote kledingmerken

Actualiteit

Nieuwe campagne bundelt krachten

Vakbondsactivisten uit Centraal-Amerika slaan over grenzen heen, de handen in elkaar om waardig werk van grote kledingmerken te eisen.

De textielsector is één van de zwaarst getroffen sectoren door de covidcrisis in Centraal-Amerika. Door de verminderde vraag zijn er maandenlange productie-opschortingen, verschillende fabriekssluitingen en massale personeelsreducties. Hierdoor zijn duizenden arbeiders abrupt hun salaris verloren. De vakbonden werden met de neus op de feiten gedrukt, die duidelijk maakten dat het wereldwijde vrijhandelsmodel geen ruimte biedt voor werk- en inkomensgaranties.

Maar de crisis zorgde ook voor positieve evoluties. Verschillende vakbondsactivisten uit de textielsector en hun vakbonden uit Honduras, Nicaragua, El Salvador en Guatemala vonden elkaar door regionale samenwerking. Hun samenwerkingsplatform CSRM, waar FOS mee samenwerkt, werd zo strijdbaarder dan ooit.

De impact van de pandemie toont aan dat de kledingmerken vandaag een verpletterende verantwoordelijkheid dragen voor de arbeidsrechten in Centraal-Amerikaanse textielfabrieken. De bekende merken die overal ter wereld in de winkel liggen, hebben het meeste profijt van de vrijhandelszones in de regio, maar binnen hun productiecontracten nemen ze geen sociale kosten op. Zo kan het dat ze enorme winsten opstrijken, maar de arbeiders zonder waardig werk achterblijven.

 

Campagne

Met een nieuwe campagne willen de activisten van het platform de kledingmerken voor blok zetten. Onder de leuze ‘Samen strijden voor herstel van Salaris, Gezondheid en Werk’ ging hun campagne van start. Ze willen zo een regionale dialoog met de belangrijkste kledingmerken opstarten om een sociaal fonds voor textielarbeiders op te richten. Dat fonds moet een eerste stap worden, naar een vangnet voor gedupeerde arbeiders en een toekomst zonder nieuwe sociale crisissen.

Inmiddels loopt de campagne in alle landen op volle toeren. Sociale media, persconferenties, promotiemateriaal en radiospots worden ingezet om de boodschap aan kledingmerken en onder arbeiders bekend te maken. De komende weken starten er ook lobbyactiviteiten vanuit consumentenorganisaties. Daarnaast wordt politieke druk op kledingmerken opgevoerd in het kader van het vrijhandelsakkoord tussen de Verenigde Staten en Centraal-Amerika (CAFTA). Zo willen de activisten de belangrijkste merken en internationale producenten, van Fruit of the Loom over Adidas tot Nike en Underarmour rond de tafel krijgen. Ook de vakbondsleden in de fabrieken zelf, zullen daarbij hun steentje bijdragen.