Image
treepack streetart

Praktische info Murals4Change

Download hier alle documenten die je nodig hebt om van Murals4Change een succes te maken.

Timing

Augustus – september 

  • Zoeken naar andere enthousiastelingen die de actie willen op poten zetten 
  • Zoeken naar uitvoerende partners of artiesten 
  • Zoeken naar locaties of nutskasten + aanvraag bij de gemeente / eigenaar 
  • Indien nodig, bestellen actiepakket 

Oktober – november 

  • Inhoudelijke briefing uitvoerende partner of artiest 
  • Ontwerp maken en goedkeuren 
  • We mikken tussen 26 oktober en 11 november voor de feitelijke plaatsing van de murals, zodat ze de perfecte aanloop vormen voor de 11.11.11-najaarscampagne. 

Een antwoord op al je vragen

Hoe leggen we in een mural de link met 11.11.11?

Wanneer je werkt met de lightmodel-sjablonen, dan zit er in het actiepakket een sjabloon met het logo van 11.11.11 en de hashtag #murals4change. Wanneer je zelf een mural plaatst, dan kan je eveneens dit sjabloon gebruiken of vragen aan de artiest om duidelijk “11.11.11” en de hashtag “#murals4change” te schilderen.

Waar vind ik een goeie locatie voor een mural?

Om een locatie te vinden zijn er heel wat mogelijke pistes. Je kan om te beginnen eens horen bij de gemeente zelf, die op veel plaatsen zelf vragende partij is voor meer kunst in het straatbeeld. Denk daarbij bijvoorbeeld aan nutskasten of vuilbakken. Je kan via social media of andere kanalen een oproepje doen voor locaties, want ook particulieren hebben misschien een zichtbare gevel die ze in een changemaker-jasje willen steken. Tip: voor een zijgevel heb je geen aparte goedkeuring nodig van de gemeente. 

Wie is het beste aanspreekpunt in mijn gemeente?

In de meeste gevallen ga je best te rade bij de Dienst Jeugd. Daarnaast zijn ook de Dienst Cultuur en Stadsvernieuwing mogelijke aanspreekpunten.

Hoeveel creatieve vrijheid geven we een artiest of uitvoerende partner?

Wanneer je aan de slag gaat met een streetartist of andere uitvoerende partner (kunstacademie, jeugdhuis,...), hou dan voorafgaand aan de ontwerpfase zeker een inhoudelijke briefing. We vragen artiesten om creatief aan de slag te gaan met het campagnethema Changemakers. Je kan hiervoor gebruik maken van deze briefing.

Kan 11.11.11 ons muralproject financieren?

In de eerste plaats moedigen we je aan om in je eigen gemeente op zoek te gaan naar financiële middelen. Aangezien er dit jaar heel veel evenementen werden afgelast, is de kans reëel dat de gemeente, adviesraden (vb. jeugd-/ cultuur-/ mondiale raad) of verenigingen nog budget over hebben voor dit jaar. Indien je echt in de financiële problemen zit om je project te realiseren, mag je een mailtje sturen naar oost-vlaanderen@11.be en bekijken we wat er mogelijk is!

Moeten we het actiepakket bestellen om een mural te verwezenlijken?

Nee, het actiepakket dient als “light-model”, wanneer je zelf geen tijd, middelen of partners vindt om een grote mural te verwezenlijken in je gemeente.

Waaruit bestaat het light-model actiepakket?

In het actiepakket zitten twee sjablonen, een logo en twee spuitbussen, waarmee je changemakers zelf zichtbaar kan maken op een aantal kleinere locaties of nutskasten.
Kunnen we het sjabloon met het logo ook apart bestellen?
Nee, om logistieke redenen houden we alles samen.

Mogen we de mural ook na 11 november plaatsen?

Idealiter worden de murals gezet tussen 26/10 en 11/11. Een muurschildering blijft natuurlijk meerdere jaren zichtbaar, dus ook wanneer ze na deze periode gerealiseerd wordt, betekent ze een grote meerwaarde voor het straatbeeld.

Welke verf of graffiti gebruiken we best?

In eerste instantie ligt die keuze bij de artiest zelf, aangezien die het meest expertise heeft. Wanneer je zelf beslist, ga dan voor een ecologische, watergedragen verf. Op deze website vind je alvast een goed gamma aan spuitbussen.

Hoeveel kost dat, zo’n mural?

Afhankelijk van hoe je het aanpakt en met wie je samenwerkt, zijn het materiaal en de artiestenvergoeding de twee grote kostenplaatsen bij het neerzetten van een mural. We geven er de voorkeur aan om een artiest eerlijk te verlonen, tenzij een artiest zelf aangeeft de opdracht vrijwillig of voor een kleine vergoeding te realiseren. Een publieke, zichtbare locatie is interessant voor artiesten en kan de prijs positief beïnvloeden. Stel dat je een garagepoort van 6m² wil beschilderen:

  • ong. 1 spuitbus nodig per m²
  • 1 spuitbus = 4 euro
  • primer (grondlaag voor betere hechting) max 50 euro
  • 1 dag ontwerptijd
  • 1 dag uitvoertijd

Zijn er onderwerpen die we beter niet afbeelden op een mural?

Vermijd negatieve, aanstootgevende of seksueel getinte afbeeldingen, alsook tekst. We dagen artiesten zeker wel uit om een maatschappijkritisch campagnethema als “changemakers” op een creatieve manier in beeld te brengen. Bij twijfel kan je steeds contact opnemen met de bewegingswerker in je regio.

Wat is de grootte van de sjablonen die mee worden gestuurd met het actiepakket?

De sjablonen zullen ongeveer een grootte hebben van 0,5 op 1 meter. Er kunnen meerdere pakketten besteld worden, we vragen per pakket een bijdrage van €10.

 

Alle info gebundeld in één document

Kom in de uitgebreide conceptnota voor vrijwilligers alle details te weten over het actiemodel.

Wat moet ik doen om een nutskast te mogen beschilderen?

Lees grondig de voorwaarden van Proximus.

Herbekijk de Make The Change webinar met alle details over het actiemodel

Herbekijk de Make The Change webinar met alle details over het actiemodel.