Image
Nevermind?

Nevermind?

Actualiteit

De voorbije tien jaar verdronken meer dan dertigduizend mensen in de Middellandse Zee, mede door een dodelijk Europees migratiebeleid. Zij verdienen beter dan gewenning, apathie en straffeloosheid. Deze verontwaardiging verbeeldt 11.11.11 op een confronterende manier in haar inzending voor De Standaard Solidariteitsprijs. En hopelijk inspireert het jou om samen met 11.11.11 actie te ondernemen. 

Nevermind? Verdrinkingen zijn politieke keuzes

Voor even roept de iconische Nirvana-hoes van het wereldberoemde album Nevermind andere associaties op dan het nummer Smells Like Teen Spirit. Een associatie die er keihard in hakt, provoceert en ons met veel vragen achterlaat. Met onze inzending voor De Standaard Solidariteitsprijs houden we een genadeloze spiegel voor aan het Europese migratiebeleid dat elke dag mensenrechten schendt. Want de massale verdrinkingen op de middellandse zee zijn geen spijtige accidenten; ze zijn vooral het gevolg van politieke keuzes.  

Alleen al in juli dit jaar werden tot nu toe 846 verdrinkingen gemeld, waaronder 62 kinderen. De EU bouwde reddingscapaciteit af en maakt het steeds moeilijker voor ngo’s om die leegte op te vullen. Hulpverleners riskeren in sommige lidstaten zelfs vervolging. Ook in het nieuwe Europese migratiepact biedt geen oplossingen.  

 

Waarom en hoe komt 11.11.11 op voor een menswaardig migratiebeleid? 

Vluchten is geen keuze. Mensen riskeren hun leven op zoek naar veiligheid en een beter leven. Maar de ‘opvang in eigen regio’ is vaak onmenselijk en onderweg worden ze geconfronteerd met geweld en mensenrechtenschendingen. Bovendien is opvang en solidariteit in de landen van aankomst soms ver te zoeken.  

Image
De inzending van 11.11.11 voor De Standaard Solidariteitsprijs
In een paginagrote advertentie voor De Standaard Solidariteitsprijs hakt 11.11.11 keihard in op het Europese migratiebeleid

Samen met jou ijveren we bij 11.11.11 voor duurzame oplossingen voor mensen op de vlucht. Om een menswaardig migratiebeleid te realiseren:  

  • Zetten we druk op beleidsmakers, zowel in België als in Europa
  • Werken we samen met internationale partners, o.a. in Libanon en Turkije  
  • Voeren we samen met jou en duizenden vrijwilligers lokale actie en campagne  
  • Brengen we nuance in het gepolariseerde migratiedebat met het project Other Talk

Voor welke oplossingen zetten wij druk?

We hebben nood aan een migratiebeleid waar iedereen beter van wordt. Daarvoor hebben we geen muren nodig maar bruggen:

  • Grondoorzaken van gedwongen migratie, zoals ongelijkheid, klimaatverandering of oneerlijke handel, aanpakken  
  • Investeren in reddingscapaciteit op zee  
  • Einde aan pushbacks en geweld aan de Europese buitengrenzen  
  • Veilige en legale toegangswegen naar Europa  
  • Kwaliteitsvolle bescherming van vluchtelingen in conflictregio’s Europees spreidingsplan met een eerlijke verdeling van asielzoekers 

 

Deze advertentie kwam tot stand in samenwerking met ons communicatiebureau viavictor. Sinds dit jaar ondersteunen ze onze campagnes.