Image
Bioproducten

Lokale producten voor internationale solidariteit

Beweging

Pittems bier of Herentse appels en peren? Enkele 11.groepen experimenteerden dit jaar met de verkoop van lokale producten ten voordele van de 11.11.11-campagne. Dat is Fair, Korte Keten én fondsenwervend. Laat je inspireren door onderstaande vrijwilligers.

 

Image
Bioproducten

De Pittemse Pitbox

De 11.groep van Pittem pakte dit jaar uit met de PitBox, een pakket met seizoensgroenten van Pittemse bodem.  224 Boxen vol selder, heerlijke witloof, champignons, verse prei, bloemkool, wortels en een flesje Pittemse Tripel Xi³ vonden hun weg naar de solidaire Pittemnaar. 

"Al een paar jaar worstelen we met onze deur-aan-deuractie. Het is heel moeilijk om voldoende vrijwilligers te motiveren voor de ophaling.  Door corona kon ook onze quiz niet plaatsvinden.

Daarom staken de 11.groep en de organisatoren van de jaarlijkse quiz begin september de koppen bij elkaar.  Het doel: op de proppen komen met een coronaproof alternatief dat ook nog eens leuk is om te doen.

In landelijk Pittem vinden we eerlijke prijzen, voor elke voedselproducent hier en elders in de wereld, heel belangrijk. Zo kwamen we op het idee om groentepakketten te verkopen. De werkgroep zorgde voor de vormgeving en de webshop. Samen trokken we de promotie op gang met een idyllisch filmpje.  En met succes!  Wie weet komt er volgend jaar een vervolg aan deze actie!"

In landelijk Pittem vinden we eerlijke prijzen, voor elke voedselproducent hier en elders in de wereld, heel belangrijk. Zo kwamen we op het idee om groentepakketten te verkopen

Geert
11.11.11 Vrijwilliger Pittem
Image
Wevelgem

Wevelgem gaat ‘Lokaal * Globaal’

De 11.groep van Wevelgem koos voor de actie ‘Lokaal * Globaal, één solidair verhaal’.

"We kozen voor deze naam omdat we ervan overtuigd zijn dat we leven in één wereld en dat we het pad van solidariteit moeten bewandelen op weg naar een eerlijke en rechtvaardige samenleving. Dat blijkt eens te meer uit de coronapandemie. Daarom hebben we voor de 11.11.11-actie een pakket met lokale producten samengesteld die met respect zijn geproduceerd."

In het pakket  vonden de kopers niet alleen biogroenten en fruit van Wevelgemse boerderijen, maar ook lekkernijen als honing, confituur, yoghurt en chocolade.  Een kaarsje voor donkere dagen en een verjaardagskaartje van de Wevelgemse Lemon Lizzie maakten het pakket helemaal af.  

De 210 deelnemers steunen zo niet alleen 11.11.11 maar ook twee voorzieningen voor mensen met een beperking, twee boerderijen, drie zelfstandigen uit de gemeente en de Oxfam Wereldwinkel die eerlijke handel promoot.

"Dit is dus niet alleen onze financiële actie, maar een boodschap die we uitdragen. We hopen hiermee de changemakers een hart onder de riem te steken."

We kozen voor 'Lokaal*Globaal: een solidair verhaal' omdat we ervan overtuigd zijn dat we leven in één mondiale wereld en dat we het pad van solidariteit moeten bewandelen op weg naar een eerlijke en rechtvaardige samenleving

11.11.11 Wevelgem

Lauwe biogroenten

"Wij maken elk jaar verse pompoensoep en verkopen die tijdens onze deur-aan-deuractie.  Dat kon dit jaar jammer genoeg niet. We kwamen op het idee om iets te doen met de ingrediënten voor onze soep, de groenten dus.  

Samen met de zelfpluktuin ’t Goed ter Heule hebben we een gevarieerd groentepakket samengesteld waar mensen zelf soep of iets anders mee konden klaarmaken. 

Of we volgend jaar weer voor dit concept gaan?  Hm, de kans is toch groot dat we terugkeren naar onze soep.  Wat gaat er boven een tasje warme soep in een kille novembermaand?"

Image
Lauwe_soepverkoop

Wat gaat er boven een tasje warme soep in een kille novembermaand?

Marie-Anne
Vrijwilligster 11.11.11 Lauwe
Image
Herent appels
Vrijwilligster Gretel, 11 groep Herent

Herentse appelen en peren

Door corona moest ook de 11.groep van Herent haar actie over een andere boeg gooien. Ze beslisten om een online verkoopactie te doen met drie afhaallocaties. Het idee om iets lokaal aan te bieden kwam daarbij vanzelf.

"Met de blik op iets gezonds en seizoensgebonden kozen we voor appelen en peren van een lokaal fruitbedrijf in Herent. We boden zakjes van 2 kg aan. In totaal verkochten we 214 kg! 

We evalueerden onze actie en quasi alle vrijwilligers vinden dat lokale producten thuishoren in ons aanbod tijdens de 11.11.11-campagne. Dat aanbod gaan we proberen te behouden in postcoronatijd. Misschien onder een nieuwe actienaam 11.11.11-Perent?"
 

Wil je ook aan de slag met lokale producten ten voordele van 11.11.11? Geef hieronder een seintje!

Je vraag of opmerking kan je hier kwijt
Je hoeft ons je telefoonnummer niet te vertellen, natuurlijk. Maar er gaat niets boven een goed gesprek om elkaar te leren kennen.
Laat ons in je bericht weten wanneer dat wel of net niet uitkomt.