Image
CHiro in Hoegaarden, klaar voor de deur-aan-deur-actie, 11.11.11 campagne 2019
nieuws: 11.11.11

11.11.11-vrijwilligers halen zelfde bedrag op als vorig jaar

De 11.11.11-campagne die dit weekend haar hoogtepunt kende, bracht weer duizenden mensen op de been. De eerste resultaten op financieel vlak zijn zeer bemoedigend. Een eerste steekproef geeft aan dat het door de vrijwilligers opgehaalde bedrag het resultaat van vorig jaar zal evenaren. Dat is een belangrijke indicatie voor de totale opbrengst die vorig jaar meer dan 5 miljoen euro bedroeg.

11 nov 2019

Het campagnethema was dit jaar changemakers. Dat zijn krachtige mensen en bewegingen die dag in dag uit vechten voor een sociaal en ecologisch rechtvaardiger wereld. De positieve insteek van deze campagne sloeg aan bij de vele vrijwilligers en het grote publiek. Onze vrijwilligers gaven in de steekproef aan dat ze veel bemoedigende en weinig verzuurde reacties kregen. 

Eén van de kenmerken van de 11.11.11-campagne blijft de grote diversiteit van de acties. Naast de verkoop van deur tot deur en aan warenhuizen was er opnieuw veel creativiteit bij de organisatie van evenementen gaande van eetfestijnen en quizzen tot fuiven en allerlei sportieve activiteiten zoals loopevents, volleybaltoernooien en mountainbikeroutes.

Els Hertogen, directeur van 11.11.11: "Het is hartverwarmend om te zien dat 20.000 vrijwilligers nog steeds hun nek uitsteken om die boodschap van internationale solidariteit te brengen in een samenleving die steeds meer gepolariseerd raakt. Ook zij zijn meer dan ooit changemakers."

Passy Mubalama, één van de changemakers uit Congo die deze week meetrok met de vele vrijwilligers, toonde zich erg geraakt door hun grote engagement "Ik was er mij niet van bewust dat vrijwilligers zo een belangrijke rol spelen bij het inzamelen van de financiële middelen waarmee wij ons werk op het terrein kunnen doen. Nu ik dit gezien heb, voel ik me nog meer gesterkt om te blijven vechten voor vrouwenrechten in Oost-Congo, hoe moeilijk die situatie daar ook is."

11.11.11 had voor het eerst ook een campagnelied, geschreven door Tourist LeMC. Het nummer Ubuntu scoorde hoog in de Vlaamse hitparade en trok positieve aandacht op de campagne. De Noord-Zuidkoepel dankt de duizenden vrijwilligers die de afgelopen weken weer massaal op pad gingen om de solidariteit in hun gemeenten en steden aan te wakkeren.

Image
Spandoek 'We are all dreamers'

Waarom 11?

11.11.11 is de koepel van internationale solidariteit.  
Wij willen uitbuiting de wereld uit. Iedereen – waar ook ter wereld - heeft recht op een menswaardig bestaan. Om echt iets te veranderen moeten macht en middelen eerlijker worden verdeeld.
We richten onze blik dan ook op de wereld en stellen het huidige systeem in vraag. Een rechtvaardige wereld voor mens en natuur kan als we samen druk zetten. Met 11.11.11 brengen wij mensen, groepen en organisaties bijeen om die verandering waar te maken.
Want samen staan we sterker dan alleen.

11 in beweging