Image
Teaching Migration

Other Talk - Teaching Migration

Caritas International en de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM)  sloegen de handen in elkaar voor het Other Talk - Teaching Migration project. Met dit project ondersteunen ze huidige en toekomstige leerkrachten secundair onderwijs  om met thema's zoals migratie, vluchtelingen, diversiteit en mediawijsheid aan de slag te gaan. Hiervoor ontwikkelden ze een digitale leeromgeving voor huidige leerkrachten en een toolbox voor leraren in opleiding.

Image
infographic

Digitale leeromgeving leerkrachten secundair onderwijs – Caritas International

Sinds januari 2021 verzamelden we informatie om inzicht te krijgen over de bestaande noden in het secundair onderwijs rond de thema’s migratie, vluchtelingen, diversiteit en mediawijsheid. Op basis van de resultaten van onze nodenanalyse en focusgroepen met huidige leerkrachten secundair onderwijs ontwikkelden we een digitale leeromgeving.

De vijf leerlijnen bevatten lesmodules die telkens zo opgebouwd zijn dat de deelnemer eerst concrete kennis verwerft, gebaseerd op empirische data. Erna komen praktische tips en interactieve lesmethoden aan bod zodat de thema’s onderbouwd besproken kunnen worden binnen en buiten het klaslokaal. Wie zich graag nog meer verdiept, vindt op het einde van elke leerlijn een verzameling van kwalitatieve achtergrondinformatie en je wordt doorverwezen naar educatief materiaal per thema. Alles is op eigen tempo te doorlopen. Je kan een persoonlijk certificaat krijgen als je een leerlijn doorlopen hebt en je kan vragen stellen aan andere deelnemers of experten via een veilige chat.

Voor de inhoud van de leerlijnen werd zowel nieuw materiaal ontwikkeld als gebruik gemaakt van bestaand materiaal. Dit in samenwerking met experten en deskundige organisaties. Tijdens alle fases  van de ontwikkeling en testen werd rekening gehouden met de reële behoeften van leerkrachten secundair onderwijs.

 

Naar de digitale leeromgeving

Toolbox lerarenopleiding secundair onderwijs – IOM

Onderwerpen rond thema’s als migratie en diversiteit leiden vaak tot een gepolariseerd debat. Om toekomstige leraren beter voor te bereiden hiermee om te gaan in hun lessen ontwierp IOM vijf tools voor lerarenopleidingen secundair onderwijs.

Onderzoek rond framing door KU Leuvenonderzoek naar attitudes van jongeren over migranten en mensen op de vlucht door Stampmedia alsook onderzoek door IOM naar de noden van lerarenopleiders en student-leerkrachten liggen aan de basis van de tools. Kennis, attitudes en vaardigheden vormen de belangrijkste bouwstenen. De tools werden ontwikkeld en getest in nauwe samenwerking met individuele lerarenopleiders uit universiteiten en hogescholen uit heel Vlaanderen en Brussel, en zijn publiek beschikbaar voor alle geïnteresseerde onderwijsinstanties en organisaties.

 

Naar de toolbox 

 

Contact

  • Digitale leeromgeving leerkrachten secundair onderwijs: Ellen Vandamme

Projectverloop

Januari 2021 – November 2022