Image
Yohannes Zerfu

Yeneta bet

Interview

Yohannes Zerfu vond geen lesmateriaal op maat van zijn achtjarige dochter. Daarom maakte hij zelf onderwijsvideo's op maat van jonge kinderen. Zo ging de bal aan het rollen en nu heeft hij in Ethiopië een heel team en zijn de filmpjes een groot succes.

Informatie op maat voor Afrikaanse jongeren

In 2017 werd de organisatie Yeneta Bet opgericht door Yohannes Zerfu. De Ethiopische organisatie wil jonge Afrikanen meer kansen bieden, maar hen ook motiveren om deze kansen zelf af te dwingen. Door nieuwe informatie en inzichten bij te brengen aan de hand van video’s, worden de jongeren klaargestoomd om een actieve rol in te nemen binnen de samenleving. Yeneta Bet werkt daarom mee aan een positief toekomstperspectief voor jongeren. 

Yohannes is de oprichter van Yeneta Bet. De Ethiopiër vond geen lesmateriaal op maat van zijn achtjarige dochter. De producties waren naar zijn gevoel te weinig afgestemd op jonge kinderen, en zo ging de bal aan het rollen. Yohannes ging zelf aan de slag en begon filmpjes te produceren voor zijn eigen kinderen. Hij begon dit na verloop van tijd te delen met anderen, en kreeg enorm positieve feedback. Vandaag de dag heeft Yohannes een heel team, en zijn de producties een groot succes in Ethiopië.

Kansarmoede

Heel wat kinderen in Ethiopië groeien op in kansarme gezinnen. Daardoor zijn hun kansen op kwalitatief onderwijs ondermaats, of hebben ze gewoonweg geen toegang tot onderwijs. In beide gevallen is er te weinig ondersteuning. Te weinig ondersteuning op vlak van studies, maar ook op vlak van zelfontwikkeling. Niet alleen armoede is hier de oorzaak van. Door oorlogen en conflicten slaan families op de vlucht. Ze laten zo niet alleen hun dorp, huis of spullen achter, maar ook hun studies. Yeneta Bet probeert een zo groot mogelijke steun te zijn aan de hand van video’s.

Eerste kerk van Afrika

Door een gebrek aan kwalitatief onderwijs, is de kijk van kinderen op de wereld veel te beperkt. Ze beschikken over te weinig algemene kennis en hebben een te beperkt wereldbeeld. Hier wil Yohannes werk van maken.

‘’Toen ik zelf klein was, werd er een kerk in zijn dorp in Ethiopië gebouwd. Er ging het verhaal rond dat dit de eerste kerk was in Afrika, en de tweede in de wereld. Dit verhaaltje werd ook bij andere gebouwen verteld. Wij, de kinderen in het dorp, geloofden dit meteen. Er was ook niets dat dit kon tegenspreken. Er was bijna tot geen doorstroom van informatie, waardoor wij als kinderen wereldvreemd waren.’’

Yo Yo de beer

Image
YoYo beer

Misschien wel de grootste reden achter het succes van Yeneta Bet is Yo Yo. Yohannes wou een kinderfiguur creëren om het aanleren te vergemakkelijken. Zo ontstond Yo Yo, de beer.

De beer is enorm populair in Ethiopië. Yo Yo danst, zingt en reist graag de wereld rond. Hij houdt ervan om bij te leren over de landen en steden die hij bezoekt, en dit deelt hij dan met de kinderen. Maar ook over andere thema’s vertelt hij. Hij legt de oorsprong van melk uit, of de verschillende soorten karakters van water. Ook de juiste waarden en normen probeert Yo Yo over te brengen. Dit doet hij vooral via filmpjes, of hij bezoekt de kinderen in hun stad of dorp.

Toekomstplannen

De organisatie heeft al meer dan 100 filmpjes geproduceerd. Kindervideo’s die terug te vinden zijn op Youtube en Facebook, maar af en toe ook op Ethiopische televisie worden uitgezonden.

‘’In de toekomst willen we van Yeneta Bet een nog grotere productieorganisatie maken. Een organisatie die kan concurreren met Westerse producties, en zich ook blijft focussen op kinderen. We willen ons in de toekomst niet enkel beperken tot het maken van video’s. We willen uitbreiden naar heuse kinderfestivals of het aanleggen van speeltuinen. Onze missie is zeker nog niet klaar.’’

Watch Onbegrensde Krachten: Yeneta Bet on YouTube.

Artikel en video: Journalistiek AP Hogeschool