Een succesvolle blog maken tijdens je bezoek aan je partnerorganisatie. Zo doe je dat.
Hoe vertel je je achterban hoe het gaat in de projecten waarvoor zij geld schenken? Een Hart voor Sifoe doet het met een succesvolle blog en vertellen graag hoe ze dat aanpakken.
13 Jun 2023
5 minuten
4de Pijlerorganisatie Een Hart voor Sifoe ondersteunt projecten in Sifoe, een klein dorpje in Gambia. Het gaat ondertussen over 3 medische posten, 1 kleuterschool en 1 grote lagere- en kleuterschool.
Elk jaar reist een vriendinnengroep, 5 leerkrachten, 1 verpleegkundige en 1 apotheker naar Sifoe om de projecten te bekijken en samen te werken met de partnerorganisatie.
Wij interviewden Lieve, 1 van de 7 vriendinnen, over de reizen en de blog die ze daarover maken.
“Elk jaar in de krokusvakantie gaan we naar Sifoe. Het is mooi om de projecten te zien evolueren, maar we willen het ook écht ervaren. Daarom geven we in de voormiddag mee les in de scholen. In de namiddag bezoeken we de medische posten om mee te werken en vragen te beantwoorden.
We doen dat nu al 6 jaar en sinds dag 1 schrijven we daar ook een blog over. Zo geven we aan onze achterban in België ook zicht op wat wij zien en meemaken daar.”
Die blog vind ik iets heel interessant. Hoe pakken jullie dat aan?
“Elke dag schrijven we een tekstje over het verloop en de impressies van die dag. ’s Avonds zetten we ons allemaal even samen. We maken die tekst altijd samen, zodat het een tekst van ons allen is en we er allemaal iets over te zeggen hebben. De tekst is niet te lang. Iets meer dan een halve pagina. Maar we willen er wel alles inzetten wat ons die dag opgevallen is.
Die tekst en enkele foto’s sturen we dan naar iemand in België. Omdat het internet in Gambia niet altijd betrouwbaar is. Zij zet de tekst en de foto’s dan op de website, Instagram en Facebook en stuurt een e-mail uit.”
Dagelijks? Hoeveel tijd kruipt er dan in die blog?
“Dat neemt toch gemakkelijk een uur per dag in beslag. En soms denken wij ’s avonds wel ‘ah ja de blog nog’. Maar we doen dat graag omdat we zien dat het zo veel gelezen wordt en omdat we leuke reacties krijgen. De mensen wachten daar echt op, dus dan zetten we ons met plezier nog een uur samen om de blog te schrijven. En eigenlijk is dat ook een leuk moment om met zen allen nog eens terug te blikken op de dag.”
Heb je de voorbije 6 jaar de blog zien groeien of veranderen?
“Het eerste jaar was dat gewoon een blog berichtje, het jaar daarna heeft Julie wel een website gebouwd waarop we de blog konden zetten. Maar voor de rest niet echt. We schrijven wat we meemaken en voelen. We voegen nu wel meer foto’s toe. Dat is echt wel een meerwaarde bij het verhaal en ook handig voor Instagram en Facebook.
Die foto’s zijn wel belangrijk. Daar zijn we eigenlijk de hele dag mee bezig om voldoende goede foto’s te hebben. We letten er ook op dat iedereen wel eens op een foto staat. Zo spreken we in België ook iedereens achterban aan.”
Je zei dat die veel gelezen wordt. Hoeveel en wie zijn die lezers? Hoe bereik je die lezers?
“Elke dag als de blog op onze website komt, wordt het ook op Instagram en Facebook gecommuniceerd. Maar de meeste lezers bereiken we via de dagelijkse e-mail. Elke avond sturen we een korte e-mail om te zeggen, ‘er staat weer een nieuwe blog online’. In die e-mail triggeren we de mensen om de blog te openen. Door bijvoorbeeld in 1 zin te zeggen wat we vandaag meemaakten of over iets opvallends dat in de blog staat. Daardoor klikken veel mensen door.
Maar eigenlijk zijn we daar het hele jaar mee bezig. Tegen alle schenkers en donoren maken we reclame ‘je moet in de krokusvakantie zeker lezen wat wij daar gaan doen’. En omgekeerd tonen we in de blog wat onze partnerorganisatie daar kan verwezenlijken met het geld dat we in België kregen. Soms kunnen we dat zelfs individueel tonen ‘dankzij de schenking van die school, is er nu dit’. Mensen breien geboortemutsen en zien die dan op de hoofden van de pasgeboren baby’s. Zo maak je heel tastbaar wat iemand bijdraagt.
Daarnaast verzamelen we het hele jaar contactgegevens. Die mensen krijgen tijdens de reis dan elke dag die e-mail.
Dit alles samen zorgt dat we tot 150 lezers per dag hebben. Julie zit in de communicatie wereld en zelfs haar collega’s begrijpen het succes van onze blog niet, daar zijn we trots op.”
Krijgen jullie ook reacties op de blog?
“Ja zeker en die lezen we dan tijdens ons ontbijt de dag nadien. Dat is heel leuk natuurlijk. Maar ook achteraf in België worden we nog aangespraken. Op mijn werk bijvoorbeeld. Ik werk in een rusthuis en daar worden de berichten voorgelezen. Als ik dan terug ben, spreken de bewoners mij daarover aan. Je merkt dat die blog de betrokkenheid bij onze achterban in België echt verhoogt. “
Hier nog 5 tips van Lieve voor organisaties die een blog willen starten:
- Steek er tijd en energie in. Maar dat rendeert omdat je een goede blog maakt die veel gelezen wordt. En veel lezers zorgt voor een actieve achterban die voor inkomsten zorgen.
- Laat in de blog zien waaraan mensen in België hebben bijgedragen en welke uitdagingen er nog zijn.
- Wees er de hele dag mee bezig, zeker met foto’s nemen.
- Iemand in België die elke dag de tekst en foto’s online zet en de communicatie naar de achterban op zich neemt.
- Verzamel het hele jaar contactgegevens van de mensen aan wie je de blog wil sturen.
Bedankt Lieve en veel succes nog met jullie projecten.
Lees hier de blog van vorige jaren eenhartvoorsifoe.be/blog/
Foto's