Image
Header segmentatie

Vijf houdingen ten aanzien van migratie

Segmentatieonderzoek, uitgevoerd in 2018 door het marktonderzoeksbureau Ipsos, bracht de houdingen in Nederlandstalige België ten aanzien van mensen op de vlucht en migratie in kaart. Het onderscheidt vijf houdingen: de rabiate tegenstanders, de openhartige voorstanders, en drie houdingen eigen aan ‘het beweegbare midden’. 

Image
segmentatie grafiek

De beperkingen van segmentatie 

  • Segmentatie geeft je een snapshot van de houding van mensen op een bepaald moment. Het zegt weinig over waar mensen en hun meningen naartoe kunnen gaan. Laat staan over hoe ze daarheen te bewegen.
  • Segmentatie is een vereenvoudiging van een erg complexe realiteit. Mensen hebben geen netjes afgelijnde standpunten.
  • Segmentatie legt de nadruk op verschillen tussen groepen mensen. Terwijl er ook heel wat gelijkenissen zijn tussen de verschillende segmenten.

 

Hoe Other Talk segmentatie benadert

Segmentatie biedt je overzicht in een complex landschap. Het Ipsos-onderzoek toont aan dat er naast de uitgesproken voor en tegenstanders van migratie ook veel mensen zijn die een houding in het midden aannemen.

Wanneer we communiceren is het belangrijk om deze groep in het midden in gedachte te houden. Ze kijken en luisteren immers mee. Focus op waarden die je met hen gemeenschappelijk hebt om een gesprek aan te knopen.

De Toolkit: Verbindend en overtuigend communiceren in vijf stappen bevat een oefening waarin je segmentatie gebruikt om gemeenschappelijkheden met je doelpubliek te identificeren.

Meer over hoe segmentatie doordacht te gebruiken vind je op de website van de Public Intrest Research Group.