Image
Klimaatmars Back To the climate 2021

Klimaat in je klas

Wil je werken rond klimaatrechtvaardigheid op school?
Vrijplaats (Arteveldehogeschool) en 11.11.11. ontwikkelden samen twee educatieve pakketten. Eén met focus op migratie en één met focus op gender. Laat je leerlingen onderzoeken, debatteren en acties bedenken en zet het klimaatthema op de agenda.

Les 1 - Op onderzoek

De leerlingen ontdekken in deze les meer over de oorzaken en gevolgen van migratie door klimaatverandering (onderzoekend).
Via downloads kan je de leidraad en alle nodige materialen downloaden. 

Doelen

  • De leerlingen kunnen systeemdenken. Ze verruimen hun kennis en inzichten in een probleem aan de hand van oorzaak-gevolganalyse en bronnenraadpleging.

  • De leerlingen kunnen het resultaat van de systeemdenkoefening samenvatten en communiceren naar medeleerlingen.
  • De leerlingen zien de breedheid van oorzaken en gevolgen van de klimaatcrisis door naar elkaars casus te luisteren.
Image
Klimaatvluchtelingen © Reuters/Rodi Said

Aanpak

Het lespakket is opgebouwd uit casussen uit diverse werelddelen (België, Brazilië, Turkije, Australië, ..) etc. Als leerkracht kies je zelf hoeveel en welke casussen je aan bod laat komen. Je kan daarbij ook rekening houden met de diversiteit in de klasgroep. Als je bijvoorbeeld veel leerlingen hebt met Turkse roots, kan je ervoor kiezen om deze casus te bespreken om zo een grotere betrokkenheid te creëren.  

Verloop

Fase 1: Inleiding/verkenning (individueel)

Bevraag de leerlingen over de link tussen de klimaatcrisis (oorzaak) en migratie (gevolg). Naargelang hun voorkennis kan je starten met een korte video over klimaatrechtvaardigheid of met een quiz

Fase 2: zelf onderzoeken (per 3-4, 1 casus per groepje)

Aan de hand van foto’s van actuele situaties wereldwijd, verkennen leerlingen de oorzaken en gevolgen van de klimaatcrisis. Ze doen dit eerst aan de hand van wat ze weten, daarna worden bronnen verkend en kaders aangereikt.  De kaders hebben tot doel om meerdere perspectieven toe te voegen en het probleem breder te trekken (complexiteit inzien van het probleem). 

Fase 3: uitwisselen 

De verslaggever per groepje plaatst de foto op de wereldkaart.

Tijdens dit deelmoment:  

  • Leert de verslaggever op een gestructureerde manier inzichten van de groep mee te geven. 
  • Krijgen luisterende leerlingen inzicht in de breedheid van de casussen en de ruimtelijke verspreiding ervan. 

Als je meer dan 1 lesuur spendeert aan de les 'onderzoeken', dan kan je de patronen verder vergelijken aan de hand van extra bronnen. Hierbij worden grafieken en kaartmateriaal geïnterpreteerd en geanalyseerd. 

Fase 4: vastzetten

Sluit af met de belangrijkste inzichten. Naargelang de ervaring van de klasgroep doe je dit met een samenvattend filmpje van de klimaatdeskundige en/of inzichten in het doel van de oefening (systeemdenken bij complexe problemen). 

Je kan ook gebruik maken van de infographics en fiches

Materiaal

  • Powerpoint ‘onderzoekend’ (download)
  • Foto’s  (download)

  • Fiches achtergrondinfo bij foto’s (download)

  • A3-flap (download)

  • Actoren (grijze mannetjes) (download)

  • Leidraad - activiteitenfiche (download)

  • Post-its 

  • Magneten of plakband (om foto’s te bevestigen) 

  • Eventueel een wereldkaart (kan ook geprojecteerd worden) 

  • Tablets of smartphones (om QR-codes te scannen) 

Je ontvangt toegang tot de downloads nadat je op de homepage het registratieformulier ingevuld hebt. We bieden dit lesmateriaal gratis aan (dankzij EU-financiering) daarom vragen we minimale contactgegevens voor evaluatie en monitoring. Per les kan je een zipmap downloaden met alle documenten (fiches, handleiding, foto's, PPT, infographics, ...)

Image
Klimaat in je klas
Image
Gefinancierd door de EU

11.11.11 biedt deze module aan met de financiële steun van de Europese Unie binnen de projecten Climate Action en 1Planet4All. De inhoud ervan valt uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van 11.11.11 en kan in geen geval worden beschouwd als een weerspiegeling van de standpunten van de Europese Unie.