De Fact Checking campagne
Feiten als antwoord op polarisatie
PARTNERUNHCR België |
THEMAAsiel en migratie: feiten en cijfers als antwoord op polarisatie en misinformatie |
TIJDLIJN EN DUUR VAN DE ACTIEDe campagne liep van 29 mei tot 8 juni 2024 |
De uitdaging
In de aanloop naar de parlementsverkiezingen in juni 2024 kreeg UNHCR te maken met een toename van gepolariseerde standpunten over asiel en migratie, gevoed door misinformatie op sociale media. Uitdaging één: een genuanceerd gesprek stimuleren door feitelijke en toegankelijke informatie te bieden aan het beweegbare midden. Uitdaging twee: UNHCR opnieuw positioneren als een betrouwbare bron voor cijfers rond asiel en migratie.

De aanpak
1
Feiten en cijfers centraal
De campagne bestond uit vijf vragen en antwoorden rond thema’s zoals asielcijfers in België en Europa, opvang en werkgelegenheid. Deze informatie werd verwerkt in toegankelijke visuals en infographics, en daarna gedeeld via sociale media.
2
Betaalde advertentiecampagne
Van 29 mei tot 8 juni 2024 liep een gerichte advertentiecampagne op Meta (Facebook en Instagram), gericht op het beweegbare midden. De campagne had twee doelen: bewustwording creëren en verkeer naar een speciale campagnewebsite genereren.
3
Gebruik van de Other Talk (OT) methodiek
De campagne hanteerde OT-frames zoals ‘win-win’ en ‘allemaal mensen’ en zette gedeelde waarden zoals ‘het recht op een thuis’ en ‘zorg voor je familie’ in om een verbindende toon te creëren. Dit hielp om polariserende standpunten te vermijden en om een breder publiek te bereiken.
1354783
mensen bereikt
2607172
views op sociale media
14600
link clicks
De impact
BEREIK1.354.783 mensen bereikt en 2.607.172 views op sociale media |
WEBSITEVERKEER14.600 link clicks, waarbij 75% van het verkeer via sociale media kwam |
DOELGROEPDe campagne bereikte bijna 15,57% van de Belgische Meta-gebruikers, met een goede balans tussen mannen (46%) en vrouwen (53%). De leeftijdsgroep 25-44 presteerde het best. |
ENGAGEMENTHet doorklikpercentage van het beweegbare midden was opvallend hoog, vooral in de Nederlandstalige regio (3,24%). Partners en organisaties versterkten de verspreiding door de content te delen via hun netwerken. |
Inspiratie voor anderen
✔ Feiten en cijfers als basisHet delen van nauwkeurige en lokaal relevante gegevens helpt misinformatie te bestrijden en versterkt het vertrouwen in je organisatie.
|
✔ Sociale media als krachtig middelBetaalde advertenties kunnen effectief zijn om een breed publiek te bereiken, inclusief moeilijk te overtuigen doelgroepen.
|
✔ Toepassing van OTDoor gedeelde waarden en frames zoals ‘win-win’ te gebruiken, kun je polarisatie vermijden en de dialoog openen.
|
✔ Partners betrekkenSamenwerken met lokale ngo’s en organisaties verhoogt de impact en het bereik van je campagne.
|