Foto van vliegtuig in de lucht

Vliegtickets aan NGO-tarief

Verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen werken met ngo-voorwaarden. Ook 4de Pijlerorganisaties kunnen hiervan gebruikmaken. Bekijk hier de voorwaarden en voordelen.

Afhankelijk van de bestemming en de luchtvaartmaatschappij, bieden deze tickets vooral een verhoogde flexibiliteit bij wijziging, annulering en terugbetaling en  soms ook de mogelijkheid om extra bagagekilo’s mee te nemen. Bij je ticket kan je bovendien een goedkope annulatieverzekering (€ 6) en repatriëringsverzekering (€ 5) boeken.

 

Voorwaarden voor 4de Pijlerorganisaties

De tickets kunnen enkel gebruikt worden in het kader van een opdracht of een project rond internationale solidariteit. Jullie stagiairs en vrijwilligers kunnen hier dus ook gebruik van maken. Reizen om toeristische of familiale redenen zijn uitgesloten.

De luchtvaartmaatschappijen kunnen dit controleren. Daarom moet je organisatie aan bepaalde voorwaarden voldoen:

  • Je organisatie is minstens een vzw.
  • Je organisatie is aangemeld bij het 4de Pijlersteunpunt. Registreer je gratis.
  • De reizen kaderen in een project van de organisatie.
  • Facturatie van de tickets gebeurt aan de organisatie, niet rechtstreeks aan de reiziger (er mag wel doorgefactureerd worden uiteraard).

 

Tickets boeken

Het boeken van deze ngo-tickets verloopt via Uniglobe Robins Travel Zij werden hiervoor geselecteerd door de Belgische federatie van ngo’s. Ook tijdens je reis kan je steeds bij hen terecht via een 24/7-noodnummer.

  • Neem contact op met Uniglobe Robins Travel.
  • Om verwarringen te vermijden heeft Uniglobe een aanvraagformulier ontworpen waar alle noodzakelijke informatie gebundeld wordt.
  • Zij sturen je dan op korte termijn een prijsvoorstel. Je beslist zelf, en zonder verplichtingen, of je op dit voorstel ingaat of niet
  • Contactpersoon: Erik Schoenmaekers – eschoenmaekers@unigloberobinstravel.be

 

Enkele tips:

  • Steeds voor de reiziger de naam identiek aan die op de identiteitskaart of paspoort doorgeven. Indien deze naam niet overeenkomt, wordt de toegang tot het vliegtuig geweigerd
  • Vooraleer over te gaan tot een boeking, controleer je best of de noodzakelijke reisdocumenten nog geldig zijn.
  • Onderaan elk ticket staat een noodnummer vermeld waar je Uniglobe (internationaal) buiten de kantooruren (24/7) kan bereiken. Dit nummer is enkel bedoeld indien er zich een noodsituatie voordoet, bv. vlucht gemist. Deze dienst wordt gratis aangeboden
  • Neem altijd een ‘verklaring op eer’ mee op reis. Je kan door de vluchtmaatschappijen gecontroleerd worden op het correct gebruik van dit ngo-tarief. Je kan daarvoor dit voorbeelddocument gebruiken.

 

Meer info

Download een actuele presentatie (2022) met de huidige contactpersonen binnen Uniglobe Travel en hun actuele manier van werken.

Voor alle duidelijkheid: Het 4de Pijlersteunpunt stelt graag deze aanbieding beschikbaar aan 4de Pijlerorganisaties, op gelijke voet als voor de ngo’s, maar het 4de Pijlersteunpunt heeft zelf geen enkele contractuele band of commercieel voordeel bij dit aanbod en laat de verantwoordelijkheid voor het aanbieden en opvolgen ervan volledig aan Uniglobe VDK Travel.

 

CO2-compensatie

Als je vliegt is het belangrijk om daar bewust mee om te gaan. Vliegreizen zijn namelijk verantwoordelijk voor maar liefst 2,5 procent van de wereldwijde uitstoot van CO², een broeikasgas dat bijdraagt aan de snelle opwarming van onze aarde.

De meest klimaatvriendelijke manier van reizen is uiteraard het vliegtuig links laten staan. Omwille van de aard van ons werk, waarbij je soms lange afstanden of onveilige gebieden moet overbruggen, zal het soms toch noodzakelijk zijn om het vliegtuig te gebruiken.

In dat geval kan CO²-compensatie een oplossing bieden. Dat kan je doen door financieel bij te dragen aan een door jouw gekozen klimaatproject. Met dit geld kan een vermindering in CO²-uitstoot gefinancierd worden die ongeveer gelijkstaat aan de CO²-uitstoot van je reis.

Heb je zelf geen idee via wie je kan compenseren? Dan raden wij Treecological aan, het CO2-compensatieproject van BOS+. Deze organisatie heeft volgens ons een structurele en duurzame aanpak. Maar je kan natuurlijk zelf kiezen voor een andere organisatie.
Spreek ook binnen de organisatie goed af wie deze compensatie voorziet en betaalt. Neem je dat als 4de Pijlerorganisatie op zich of is dit de verantwoordelijkheid van de reiziger zelf?