Solid

Over de organisatie in België

Actief in provincie(s)
Oost-Vlaanderen
Actief in gemeente(s)
Gent
Opstartjaar
2000
Fiscale attesten
koning boudewijnstichting
Thema(s)
Ecologie / klimaat
Economie
Gezondheidszorg
Mensenrechten
kinderen- en jongerenrechten
Onderwijs
Landbouw en/of visserij
Doelgroep(en)
Kinderen en jongeren
Plattelandsbevolking
Ondernemers
Vrouwen
Inheemse volkeren
Kenmerken
Stuurt vrijwilligers en/of stagiair(e)s naar het Zuiden

Over de organisatie in het partnerland

partnerland(en)
India
Kenia
Peru
Partnerorganisatie(s)
Desarrollo international del Adolescente, Solid OPD, Diamanta (Peru)Hadithi (Kenya) Paces Crafts (India)

Missie

Solid biedt vrouwen in kwetsbare situaties in Peru, India en Kenia eerlijke werkgelegenheid in handwerkateliers. Zo krijgen zij een inkomen én de kans hun vaardigheden te versterken. In Peru zetten we daarnaast sociale projecten op om jongeren, vrouwen en gezinnen te ondersteunen bij het ontwikkelen van persoonlijke, sociale en opvoedingsvaardigheden. Ons doel is hen te helpen een stevige basis te bouwen voor een zelfstandige en waardige toekomst – door kansen te geven, talenten te ontwikkelen en te geloven in hun groeipotentieel.

Historiek

Solid werd in 2000 opgericht om wereldwijd NGO-projecten te ondersteunen. In 2006 zette Solid eigen projecten op in Ayacucho, Peru, gericht op landbouwontwikkeling met trainingen voor boeren en het opzetten van verbeterde productieketens voor melk, avocado en quinoa. Parallel groeiden sociale initiatieven rond jeugdhulp en begeleiding van tienermoeders. In 2011 volgde de oprichting van Solid Crafts Peru, een breiatelier dat kansarme vrouwen eerlijke tewerkstelling biedt. Vanaf 2016 breidde Solid zijn model uit naar India, met eenn handwerkatelier in Ranchi, en naar Kenia, via mandenmakerscollectief Hadithi. Zo evolueerde de organisatie van een brede NGO-ondersteuner naar een internationale speler die in drie landen inzet op eerlijke werkgelegenheid, landbouwontwikkeling en sociale begeleiding.

Fotogalerij

werken met tienermoeders
(c)Soulfocus Media