SAHAYA-SAWES

Over de organisatie in België

Actief in provincie(s)
Antwerpen
Actief in gemeente(s)
Wommelgem
Heist-op-den-Berg
Retie
Opstartjaar
1986
Fiscale attesten
Eigen erkenning
Samenwerkingsverbanden in het Noorden

Thomas More
4de pijler panel
Humasol vzw
Lagere scholen: Trapop Retie - Basisschool Hallaar, lagere school Berg en Onsea (Heist o/d Berg) 't Hagekind (Tielt-Winge)

Thema(s)
Watervoorziening
Landbouw en/of visserij
Onderwijs
kinderen- en jongerenrechten
Infrastructuur
Gezondheidszorg
Economie
Ecologie / klimaat
Doelgroep(en)
Plattelandsbevolking
Kinderen en jongeren
Personen met een beperking
Vrouwen
Inheemse volkeren
Kenmerken
Stuurt vrijwilligers en/of stagiair(e)s naar het Zuiden

Over de organisatie in het partnerland

partnerland(en)
India
Uganda
Partnerorganisatie(s)
Inba Seva Sangam, READ, BACHO-K, Rafiki Memorial Wildlife Conservation Initiative

Missie

SAHAYA-SAWES bestaat uit een netwerk van vrijwilligers en streeft ernaar de omstandigheden van kansarmen en kwetsbaren te verbeteren, ongeacht geloof, geslacht, leeftijd en seksuele geaardheid. Dit omvat in het bijzonder vrouwen, kinderen, mindervaliden, HIV patiënten en arme landbouwers/vissers.

 Wij zamelen fondsen in om de levensomstandigheden te verbeteren en stemmen hulp af op lange termijn visies. We zijn momenteel actief in Zuid-India en Oeganda, waar een nauwe samenwerking met de plaatselijke organisaties ISS en READ (India) en BACHO en Rafiki Memorial Wildlife Conservation Initiative (Oeganda) borg staan voor het succesvol uitwerken van diverse projecten: oprichten en steunen van scholen, financiële sponsorprogramma’s voor weeskinderen, HIV-programma’s, microkredieten voor vrouwen, gezondheidszorg, sanitatie, waterprojecten en promotie van duurzame landbouw.

 In Vlaanderen vergroten we het bewustzijn over het belang van internationale solidariteit met als doel de scheve verhoudingen recht te trekken. We willen een schakel zijn in een netwerk tussen Vlaanderen en onze partnerlanden en zo bijdragen aan internationale solidariteit.

Historiek

SAHAYA-SAWES is een samensmelting van 2 vzw’s Sawes Sevapur en Sahaya International.eu. Sinds de start werkten beiden vzw’s intens samen. Omdat ze dezelfde doelen en visie hebben, is er beslist om in 2024 de krachten te bundelen en samen te gaan om tot een sterkere vzw te komen: SAHAYA-SAWES vzw. 

Vanaf de start hadden beide vzw’s projecten in India en sinds 2022 steunen we ook projecten in Oeganda.

Historiek Sawes Sevapur:

Lea Provo bouwde vanaf 1968 op onherbergzame grond het dorp Sevapur en startte van begin af aan met composteren om de landbouwers bewust te maken van het verbeteren van de grond met eigen middelen. Ze legde terrassen aan, bouwde huizen enz...er is een actieve middelbare school en een meisjesinternaat en een jongensinternaat. In 1986 begon ze met een tweede dorp Vinobajipuram op vraag van de Indische regering voor gerepatrieerde Sri Lankezen. 
Mede om dit dorp uit zijn isolatie te halen is nu het initiatief genomen voor de bio- dynamische landbouwschool, omdat het dorp zeer afgelegen ligt en de bouw ervan tijdelijk stilgelegd was door de onlusten in Sri Lanka en angst voor infiltratie van de Tamiltigers. 
Sawes is al die tijd de initiatieven van Inba Seva Sangam blijven opvolgen en steunen, via peterschappen.

Historiek Sahaya International.eu:

In 1997 ontmoette Dr. Selvam (maatschappelijk werker in Tamil Nadu en oprichter van NGO READ) op een AIDS congres de Amerikaans-Belgische AIDS onderzoeker Koen Van Rompay. Koen werd geïnspireerd door Selvam’s werk en  stichtte in 1999 in Verenigde Staten de vzw Sahaya International.org om READ te ondersteunen.

In 2009 besloot An (zus van Koen) in België de vzw Sahaya International.eu op te richten om ook vanuit Vlaanderen de projecten van READ in India te ondersteunen. 

Sinds 2020 werkt Sahaya International.org (VSA) samen met partners in Oeganda. Na een bezoek aan deze projecten door de secretaris van Sahaya.eu  (waardoor we erg geraakt waren door de levensomstandigheden ginder), besloten we om vanaf 2022 ook projecten in Oeganda te ondersteunen.