Dynamische Kameroenese Vrouwen

Over de organisatie in België

Actief in provincie(s)
West-Vlaanderen
Actief in gemeente(s)
Oostende
Opstartjaar
2010
Fiscale attesten
other
Thema(s)
Onderwijs
Doelgroep(en)
Kinderen en jongeren
Kenmerken
Diasporavereniging

Over de organisatie in het partnerland

partnerland(en)
Kameroen

Missie

Kwaliteitsvol onderwijs bieden aan kinderen uit de buurt van Soa, Kameroen. Het onderwijs dient als middel om de kinderen een betere toekomst te geven. Hun kansen op de arbeidsmarkt te verhogen en een volwaardige plek in de maatschappij. Kinderen en hun families uit de kansarmoede, generatiearmoede te krijgen via kwaliteitsvol onderwijs op maat van de bevolking.
Situatie Kameroen: In de regio van Yaounde zijn er vele kinderen die niet naar school gaan.
- Geen buurtschool aanwezig
- Gevaarlijke route om naar de dichtstbijzijnde school te geraken!
- Scholen zitten vol
- Inschrijvingsgeld te hoog
Deze reden zijn één van de hoofdreden geweest om te starten aan de realisatie van een lagere school te Soa.
Daarnaast speelt ook het belang van onderwijs in Kameroen een grotere rol om een plek in de maatschappij te verbeteren. Basiseducatie van lezen en schrijven is noodzakelijk voor de toekomst van deze kinderen. Ze willen ook actief inzetten in informatie verschaffen en preventie over belangrijke thema zoals hygiëne, gezondheidszorg, sociale vaardigheden ….
Natuurlijk bied de organisatie ook werkgelegenheid voor leerkrachten, directie als onderhoudend personeel. De organisatie kiest ervoor om in zee te gaan met lokale bedrijven tijdens de opbouw en de verfraaiingswerken van de school.
Natuurlijke energiebronnen zoals zonne-energie en regenwatervoorzieningen worden ten volle benut.

Historiek

Situatie actueel: de school is sinds schooljaar 2017-2018 operationeel. De inschrijvingen verliepen enorm snel, wat aantoont hoe groot de belangstelling is van de omgeving in kwaliteitsvol onderwijs.
Op dit moment telt de school ongeveer 300 leerlingen, waarvan 80-tal kleuters.
12 leerkrachten verdeeld over de verschillende klassen staan in voor het educatieve luik.
1 directeur en 1 administratief medewerker zorgen dat alles in goede banen loopt en correct wordt opgevolgd.
De kinderen betalen een inschrijvingsbijdrage die afhankelijk is van de thuissituatie van het kind. De school wil een school zijn voor iedereen , dus ook voor wie het financieel niet gemakkelijk heeft.
De lokale partner heeft hier de nodige ervaring mee en door het open karakter van de school wordt dit door de gemeenschap goed onthaalt.
Deze bijdragen worden gebruikt om de leerkrachten te betalen en het nodige materialen aan te schaffen.
De dynamische Kameroense vrouwen zijn constant opzoek naar middelen om de school te ondersteunen. Elke workshop, verkoop, demonstratie, gaat integraal naar de school.

Gratis werkkrachten: een aantal leerkrachten zetten zich “vrijwillig” in voor de school in de vorm van een stage. Veel afgestudeerde leerkrachten vinden niet meteen werk. Omdat ze niet willen thuis zitten wachten op een job en liever ervaring willen opdoen om zo sneller een betaalde job te vinden, doen ze deze vorm van “vrijwillige stage”. Het alternatief voor deze pasafgestudeerden is wachten thuis op een job, die er hoogstwaarschijnlijk niet zal komen. De open plaatsten liggen een pak lager dan de werkzoekende. Zich vrijwillig inzetten voor de school in ruil voor kost en inwoon heeft hen de mogelijkheid om zelfstandigheid op te bouwen, deel uitmaken van de maatschappij, netwerk verruimen,…

Helaas beschikt de school nog over een aantal grote problemen, dat de kwaliteit van het onderwijs ten koste komt.
- Geen elektriciteit
- Geen of onvoldoende watervoorziening
- Speelplaats bruikbaar maken tijdens regenseizoen.
- Onvolwaardige ruimte voor de leerkrachten om te verblijven
- Sanitaire voorzieningen
- Deze aanpassingen zijn van cruciaal belang voor de continuïteit en het duurzame karakter van de school.