Chico Latino vzw

Adres
Wattiezplaats 12 2650 Edegem België
Contactpersoon
Hilde Coeckelberghs
Organisatievorm
vzw
KBO-nummer
0472450673

Over de organisatie in België

Actief in provincie(s)
Antwerpen
Actief in gemeente(s)
Ranst
Edegem
Opstartjaar
1998
Fiscale attesten
own
Samenwerkingsverbanden in het Noorden

EGRIS ( Gros Edegem)
GROS Ranst

Thema(s)
Onderwijs
Gezondheidszorg

Over de organisatie in het Zuiden

Werkingsgebied in het Zuiden
Peru
Partnerorganisatie in het Zuiden
Asociacion Chico Latino

Missie

De jeugd uit Peruaanse Andesdorpen hebben zich ontwikkeld tot zelfredzame ,verantwoordelijke volwassenen die een menswaardige en zinvolle plaats kunnen innemen in de Peruaanse maatschappij.
Bestaansgrond: Waarom bestaat CL? CL bestaat omdat we (wetenschappelijke) inzichten rond ervaringsgericht onderwijs uit het Noorden (België) graag willen delen met mensen uit het Zuiden (Peru). Die mensen zijn ook professioneel met onderwijs & vorming bezig, maar hebben niet de kans om zichzelf bij te scholen. We gaan uit van de maakbaarheid van de mens en geloven dat elk individu zijn/haar leerproces zelf in handen kan nemen. Het is belangrijk om aan te stippen dat de kans krijgen op zich niet voldoende is. De ondersteuning dient verder te gaan. Mensen hebben nood aan tools om die kansen om te zetten in daadwerkelijke ontwikkeling in lijn met hun competenties en talenten. Door kinderen te stimuleren om via spel en ervaringsgerichte didactische werkvormen zelf bewuste keuzes te maken, bereiken we voorgaande op lange termijn. Kinderen dus ondersteunen op die domeinen waar het nodig is om op lange termijn uit te groeien tot volwaardige, kritische (wereld)burgers.

Waarden: respect voor vrije meningsuiting, godsdienstvrijheid, gendergelijkwaardigheid, pluralisme, sociale rechtvaardigheid, duurzame ontwikkeling, zelfontplooiing, zelfredzaamheid, solidariteit, empowerment en broederschap.

Identiteit: Chico Latino België en CL Peru zijn geboren uit een inzicht van universele verbondenheid met de rest van de wereld. CL schraagt zich op een kosmopolitisch wereldbeeld. CL kiest er resoluut voor om te investeren in het leerproces van kinderen in Peru. Spelend leren is daarbij meer dan een catchy slogan. Het vat mooi samen wat CL is. Een organisatie die zich verdiept heeft in het ontwikkelen van educatief spelmateriaal en educatieve diensten op maat. Kinderen in de agrarische Andesgemeenschappen voelen zich meteen verbonden met het materiaal dat gemakkelijk te integreren is in hun leefwereld. Het materiaal, de vrijwilligers en de medewerkers dagen de kinderen uit. Dat zowel op intellectueel als op sociaal vlak Op die manier vult CL een lacune in de Peruaanse maatschappij. Zij laten kinderen kind zijn, maar bieden ze wel tools om hun eigen ontwikkeling in handen te nemen en te ontwikkelen. Ze krijgen van CL niet enkel de kans om zich te ontwikkelen. De medewerkers van CL laten de kinderen ontdekken dat ze ook zelf de competenties hebben om zich te willen ontwikkelen. Veel kinderen raken na een tijd intrinsiek gemotiveerd om op eigen houtje naar de activiteiten van CL te komen. CL legt niets op. De vrijheid van kinderen en ouders wordt ten alle tijden gerespecteerd. CL creëert een open leer- en speelgemeenschap. In die veilige leer- en speelomgeving komen kinderen tot ontwikkeling

Historiek

België :
In 1997 leerden we een Nederlands project met straatkinderen in Peru kennen. Men vroeg daar hulp bij de huiswerkklas. In 1998 gingen we met een grote hoeveelheid aan didactisch materiaal en educatieve spelen in dit project aan de slag. De onderwijzeres van de huiswerkklas was erg enthousiast en hieruit groeide een samenwerking tussen verschillende Peruaanse en Belgische leerkrachten om samen educatief spelmateriaal te ontwikkelen aangepast aan de Peruaanse realiteit.
Dit werd een succesverhaal.
In 2000 werd de vzw opgericht en sinds 2007 is Chico Latino erkend door de Ministeries van Ontwikkelingssamenwerking en van Financiën voor het uitreiken van fiscale attesten. In 2004 lag Chico Latino aan de basis van de Stedenband tussen de Peruaanse gemeente San Jeronimo en Edegem. De educatieve programma's van deze stedenband, met name opleidingen voor kleuterprogramma's, jongerenbuurthuizen en bergschooltjes met graadsklassen worden door Chico Latino verzorgd met een grote inbreng van Belgische vrijwilligers en stagiaires van lerarenopleidingen.
In België en Nederland worden verder educatieve spelen en geschikte pedagogische activiteiten en methoden vertaald die voorgelegd worden aan de partnerorganisatie in Peru.
Vrijwilligers en stagiaires uit Hogescholen en Universiteiten worden voorbereid en begeleid bij hun werk in de projecten.
De ervaring leerde dat we de ouders moeten betrekken bij het project om blijvende resultaten met de kinderen te boeken. De soioc-economische situatie van de gezinnen verbeteren werd een bijkomende doelstelling.

Peru:
Chico Latino Cusco werd als feitelijke vereniging opgericht in 1999 door de Peruaanse onderwijzeres Violeta Fernandez Baca en de Belgische stichtster van Chico Latino (België). In deze eerste werkgroep waren verantwoordelijken van een 3-tal Peruaanse NGO's vertegenwoordigd die met straatkinderen en kinderen uit de sloppenwijken werkten.
Er werden educatieve spellen ontworpen geïnspireerd op Europese voorbeelden, opleidingen, georganiseerd en educatief spelmateriaal uitgeleend in een rotatiesysteem tussen de verschillende projecten.
Sommige projecten kregen ook een financiële ondersteuning voor de lonen van educatieve medewerkers en voeding voor de kinderen.
In 2004 werd Chico Latino Cusco als een Asociacion sin fin de Lucres (vzw) ingeschreven in de Registros Publicos van Peru..

In 2002 werd gestart met een eigen educatief project in het afgelegen bergdorp Huancarani. De medewerkers van Chico Latino konden zo via rechtstreeks werk met indiaanse kinderen de waarde van de ontworpen leermiddelen evalueren.
Dit project werd in 2010 overgedragen aan een plaatselijke organisatie en aan het gemeentebestuur.
Vanaf 2004 heeft Chico Latino de educatieve projecten van de Stedenband Edegem-San Jeronimo uitgevoerd: in 2004 een proefproject ondersteuning van kinderopvang in de 3 meest afgelegen bergdorpjes van San Jeronimo.
In de beleidsperioden 2005-2007 en 2008-2010 kregen 35 kleuterprogramma's en 5 (2005) tot 11 (2010) projecten van naschoolse kinderopvang die een intensieve pedagogische begeleiding bieden in de rurale gemeenschappen van San Jeronimo maandelijkse opleidingen en opvolgingsbezoeken en jaarlijks een 8-tal nieuwe educatieve spellen.
In de beleidsperiode 2011-2013 werden de opleidingen voor de kleuterprogramma's vervangen door opleidingen voor de onderwijzers van de bergschooltjes met graadsklassen.
Chico Latino is er toen in geslaagd om verder ondersteuning van de kleuters te bekomen dankzij financiering van het gemeentebestuur van San Jeronimo.
In 2011 werd het nieuwe project INTEGRALE ONTWIKKELING VAN DE KINDEREN VAN DE AGRARISCHE GEMEENSCHAP CHOQUEPATA opgestart. De eerste 2 jaar als proefproject. Van 2013 tot en met 2015 is dit project kwalitatief sterk gegroeid door effectievere pedagogische activiteiten, het betrekken van de ouders (huisbezoeken en vormingen) en de plaatselijke school. Dit mede dankzij de steun van de Provincie Antwerpen.
Een verdere probleemanalyse van de dorpsgemeenschap bracht volgende prioriteiten aan het licht : de zwakke economische en intellectuele positie van de vrouwen en beperkte leiders- en organisatiecapaciteiten.
Daarom werd een nieuw project opgestart: Een combinatie van economische en emancipatorische doelstellingen en activiteiten.
Dit project, gestart in 2015 is na 3 jaar beëindigd met uitstekende resultaten, zo is bijvoorbeeld het inkomen van de vrouwen verhoogd met de waarde van 60% van het Peruaanse basisinkomen voor een gezin van 5 personen, de ondervoeding van de kinderen volledig verholpen ( 60% van de kinderen was ondervoed)
In 2015 werd het jongerenprogramma gestart ( zie hoger) waarbij in 2018 een radioproject gevoegd werd "van, door en voor jongeren".
In 2019 start een tweede kinderproject in het Andesdorp Acopia.

Op zoek naar een andere 4de Pijlerorganisatie?

Zoek hier nog andere organisaties die in hetzelfde land of dezelfde landen (werkgebied) actief zijn of naar organisaties die vanuit dezelfde Belgische gemeente actief zijn.

1

binnen hetzelfde werkgebied binnen dezelfde gemeente