Banaba Internationale Samenwerking Noord Zuid

Adres
Groeneweg 3001 Heverlee België
Contactpersoon
Kim Peeters
Organisatievorm
Hogeschool

Over de organisatie in België

Actief in provincie(s)
Vlaams-Brabant
Actief in gemeente(s)
Leuven
Opstartjaar
1995
Fiscale attesten
other
Thema(s)
Socio-culturele sector
Onderwijs
Gezondheidszorg
Kenmerken
Stuurt vrijwilligers en/of stagiair(e)s naar het Zuiden

Over de organisatie in het Zuiden

Werkingsgebied in het Zuiden
Sri Lanka
Senegal
Nicaragua
Kameroen
India
Brazilië
Benin
Partnerorganisatie in het Zuiden
/

Missie

De Banaba Internationale Samenwerking Noord Zuid heeft als ambitie om jongeren te vormen tot kritische én geëngageerde wereldburgers die

… met een open, bewuste en kritische blik naar de wereld in zijn globaliteit kijken en structurele problemen van sociale ongelijkheid en onrechtvaardigheid erkennen en aankaarten;

… een leven lang actief bijdragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving;

… dagdagelijks, zowel beroepsmatig als privé verantwoord, duurzaam en humaan handelen.

Wij willen dat onze alumni goed functioneren en ruim inzetbaar zijn in een multiculturele, geglobaliseerde, snel veranderende samenleving en dat zij hun loopbaankwalificaties kunnen valoriseren bij instellingen, organisaties en bedrijven waar de vraag naar deze extra verworven competenties toeneemt.

 

Om deze visie waar te maken, kiest de Banaba ISNZ voor een combinatie van theorie, praktijk en onderzoek en een intensief begeleidingstraject voor, tijdens en na terugkeer uit het Zuiden.

 

Het voorbereidingstraject van 8 weken is een combinatie van opleidingsonderdelen waar inleidende kennis- en begrippenkaders over thema’s als politiek, economie, globalisering, interculturele communicatie, duurzame hefbomen tot ontwikkeling etc. centraal staan. De Banaba ISNZ ambieert studenten af te leveren die dit kritisch en geïntegreerd begrippenkader over internationale samenwerking uitdragen en inzetten -hetzij in lokale processen van ontwikkeling in het Zuiden, hetzij in de sensibilisering van

 

 

 

de bevolking in het Noorden- en zo een verantwoorde bijdrage leveren aan een rechtvaardige en duurzame samenleving.

 

Tijdens een praktijkgerichte stage van 6 maanden toetsen studenten dit kennis- en begrippenkader aan de realiteit. Ze evolueren tijdens de stage gaandeweg van een observerende naar een participerende positie. Dit laatste houdt in dat studenten geëngageerd én betrokken zijn op het (dagelijkse) leven, werken en wonen in hun stagecontext. Dit realiseert de opleiding door in te zetten op een intensief en persoonlijk coachingsproces waarbij studenten zichzelf, hun referentiekader en de aangeboden begrippenkaders:

 

-      kritisch bevragen en eigen maken;

 

-      het belang, de invloed en de onderlinge samenhang ervan (leren) inzien.

 

Deze toetsing aan de realiteit laat studenten toe hun wereld- en maatschappijbeeld kritisch bij te stellen, te verbreden en te verdiepen.

 

Bij terugkeer uit het Zuiden begeleiden vakdocenten en trajectbegeleiders de studenten gedurende 8 weken om de opgedane ervaringen te verwerken en te kaderen. Het sluitstuk van de opleiding is de bachelorproef: een symbiose tussen stageactiviteiten en onderzoek. Studenten versterken hun onderzoekscapaciteiten door het voeren van een participatief onderzoek, samen met de Zuidpartner. Essentieel is het praktijkgerichte karakter en de directe relevantie ervan voor het stageproject. 

  

 

Historiek

Niet ingevuld

Op zoek naar een andere 4de Pijlerorganisatie?

Zoek hier nog andere organisaties die in hetzelfde land of dezelfde landen (werkgebied) actief zijn of naar organisaties die vanuit dezelfde Belgische gemeente actief zijn.

1

binnen hetzelfde werkgebied binnen dezelfde gemeente