Hoe maak ik mijn evenement bekend bij een breder publiek?
Mond-aan-mond
Jullie gesproken enthousiasme werkt nog het best om mensen te overtuigen. Mensen worden graag persoonlijk uitgenodigd.
Affiches & flyers
Werkt nog steeds om zichtbaarheid te oogsten. Veel papier wel, dus beter kwaliteit dan kwantiteit: verspreid ze op druk bezochte / strategische / zichtbare plekken. Werk samen met een grafisch vormgever of maak zelf iets op www.canva.com (tip: professionele versie van Canva is gratis met een lerarenpost ). Je kan ook gewoon een groot bord plaatsen langs invalswegen, op de markt of elders in het centrum.
Sociale Media
- Zijn er (bekende) mensen uit je omgeving die actief zijn op sociale media? Vraag hen om de activiteit te delen of vrienden uit te nodigen. Jongeren bereik je tegenwoordig best via Instagram!
- Je kan partnerorganisaties mede-organisator maken van het Facebook-event. Dat is goed voor het bereik van je evenement en voor de betrokkenheid van de partners.
- Zet geregeld een leuk berichtje onder het event (bijvoorbeeld: voorstelling spreker, muziekfragmentje, een winactie, etc.) Dit vergroot je bereik. Hou het wel telkens op één boodschap per post, kort en krachtig! Denk tot slot ook aan de planning van je verschillende posts.
- Maak je een promotie-filmpje? Zorg dat dit kort en krachtig is: 1 minuut is online een eeuwigheid.
- Je kan Facebook betalen om meer mensen te bereiken. Dit helpt om mensen te bereiken die je anders misschien nooit zou bereiken. Met 25 of 50 euro kan je al veel doen.
- Facebook zit vol met “groepen” rond bepaalde thema’s (bijvoorbeeld. wereldkeuken, vertelavonden, Oosterse muziek, etc.). Verken de verschillende relevante groepen en maak er je evenement bekend. Vertel gerust aan de andere 11-vrijwilligers wat je van plan bent via 11InBeweging.
- Ken je Hoplr al? Ideaal om mensen in je buurt aan te spreken!
Het 11-actieplatform
Je kan je event makkelijk registreren via acties.11.be. Zo kunnen deelnemers zich online makkelijk inschrijven. Ook kan je via dit actieplatform je event vlot via social media en mail delen!
Nieuwsbrieven
Zet je activiteit in de nieuwsbrieven of online kalenders van je partners, van je gemeente en provincie.
Originele en ludieke acties
Dit soort acties werkt natuurlijk heel goed om je activiteit in de kijker te zetten, al vragen ze soms wat inspanning.
Artikel gemeenteblad
Zet een artikel in het gemeenteblad met toffe, enthousiasmerende foto's van een hoop vrijwilligers of vanop het/een evenement zelf. Dat is echt een meerwaarde om je evenement in de kijker te zetten!
Pers
Jullie activiteit heeft zeker nieuwswaarde! Stuur gerust een uitnodiging naar de pers. Veel gemeentes hebben een perslijst op hun website staan.
Vrijwilligers nodig?
- Hang zoekertjes op de plaatsen waar je doelpubliek passeert.
- Zet een open vraag op je Facebook-pagina of event en deel ze op pagina’s van partnerorganisaties of sympathisanten (zie boven). Zorg voor een post en foto die aanspreken.
- Zet een oproep in het gemeenteblad / nieuwsbrieven
- Zet een zoekertje op een of meerdere vrijwilligerswebsites (Give-a-day, Hoplr, vrijwilligerswerk.be of blip.org)